Tot allò relacionat amb l'empresa 7 i TRIA

Autoconeixement i empatia

Has viscut aquestes emocions o les has vist en altres persones?

Alegria · Sorpresa · Orgull · Ràbia · Tranquil·litat · Tristesa · Por · Decepció · Frustració · Satisfacció · Pau · Inquietud · Gelosia · Vergonya · Optimisme · Culpabilitat · Respecte · Preocupació · Felicitat · Inseguretat · Espant

autoconeixementDe ben segur que sí.  El que no és tant habitual és aturar-se a identificar quina emoció estem vivint, gestionar-la correctament i regular la nostra conducta si s’escau.

Les intel·ligències intrapersonal i interpersonal han estat agrupades en el concepte d’intel·ligència emocional. Mentre que la primera està centrada en el coneixement i control d’un mateix, en la segona el subjecte del coneixement són  els altres. Es fa evident que cal desenvolupar la intel·ligència interpersonal des d’ alts valors socials positius, amb l’objectiu d’educar persones preparades per a les relacions socials, el treball en equip, la mediació i la resolució de conflictes.

És un repte per als adults que mai no vam estar formats ni educats en intel·ligència emocional, acompanyar el desenvolupament d’aquesta intel·ligència en els infants. Requereix un esforç previ d’autoconeixement, identificació d’emocions i treball conscient de la gestió d’emocions. Un repte emocionant que ajudarà tant els adults com els infants.

El desenvolupament d’aquestes dues intel·ligències és essencial per a les relacions humanes, en qualsevol tipus de context i garantia d’èxit social tant en l’entorn familiar, com el social i laboral. Com que eduquem avui per a un futur poc previsible però de ben segur, format per persones, desenvolupar aquesta intel·ligència es fa imprescindible.

Mares, pares, famílies i educadors, us proposo activitats per desenvolupar aquesta intel·ligència:

  •  Identifiquem emocions, posem-hi nom, ampliem el vocabulari que les defineix. Aprofitar escenes de ficció per a entrenar-ho facilita l’aplicació a vivències reals.
  • Comuniquem als altres allò que fan bé, les seves habilitats, el que ens agrada o sorprèn d’allò que fan, de com són. Deixeu per a més endavant les coses negatives, centreu-vos en les positives per generar confiança i autoestima.
  • Escriure un diari personal, expressar emocions fent dibuixos, identificar emocions en diferents melodies, endevinar emocions fent mímica, reflexionar.
  • Practicar debats d’opinió, fer l’esforç de defensar l’opinió contrària, intercanviar la defensa d’opinions, autoavaluar un comportament o tasca feta.
  • I quan infants i adults estigueu més avançats, practiquem la negociació dels interessos, col·laboreu amb un objectiu comú, proposeu diverses solucions viables per a un conflicte o practiqueu canvis ràpids d’estat d’ànim. I, sobretot, no deixeu mai de fer plans personals i planificar els vostres projectes.

Per saber-ne més, no us perdeu els següents articles.

Tots som intel·ligents!

Silvia Diéguez
Psicòloga
www.talentslatents.es

talents

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *