I seguim amb aquesta nostàlgia que ens causa celebrar 25 anys. Aquesta vegada amb un article sobre el valor del lleure educatiu a l’escola, valor que ens va fer arrencar el projecte de 7 i TRIA i que avui ens segueix generant la mateixa energia i voluntat transformadora.
Aquest setembre ha fet 25 anys que un grup de joves que fèiem esplai -eren temps molt actius i teníem força inquietuds socials- vam intuir que l’escola moderna i activa generava una demanda educativa complementària que no podia ser atesa per la mateixa escola. A més, la nova incorporació de les AMPA obria encara més possibilitats d’acció educativa de lleure.
En una societat canviant i que progressava hi cabien noves propostes i nous projectes per millorar l’àmbit educatiu des del lleure, el menjador escolar formava part d’aquestes iniciatives, i es va acabar convertint en la nostra activitat principal.
Es tractava de recollir part de les pautes i models d’intervenció educatius desenvolupats fins a les hores en l’esplai i modular-los per incorporar-los a l’escola fora del temps lectiu. D’aquesta manera l’escola, i una part de la societat omplia el temps lliure dels infants amb el més positiu de l’acció pedagògica del lleure i de l’esplai. A poc a poc es definien i prenien forma els serveis educatius que avui dia són tan presents.
Cal remarcar que l’educació en el lleure, nascuda en aquells anys, i concretament, el temps de migdia, representava un marc idoni per ajudar en el procés de creixement personal, ja que afavoria la relació, la solidaritat, la nutrició, aprendre a conviure, a ser i a fer, a compartir, és a dir, a esdevenir persones autònomes i amb criteri propi.
Per això, i vist des del present, és important comptar amb un ideari, una intencionalitat i una recerca educativa en constant evolució per donar continuïtat a aquesta proposta i aprofundir en les bases teòriques i pràctiques de la pedagogia del lleure.
Volem mostrar la nostra satisfacció per haver aconseguit, al llarg del temps, els beneficis d’haver sumat aquestes dues formes d’educar. Pensem que ha donat uns fruits i ha establert les bases de la pedagogia del lleure i dels serveis educatius ara tan vigents i necessaris, per això, encarem el nostre futur amb la mateixa energia i voluntat transformadora, per continuar garantint, tant a l’escola com a d’altres àmbits, el que ens
aporta aquest marc en l’escola i en la societat.