Doncs si….. Ja tenim aquí el mes de maig i comença la recta final als menjadors escolars!!!
I en aquests dos últims mesos de curs hem volgut fer-nos acompanyar d’Albert Einstein, un dels científics més coneguts de tots els temps.
Això si, amb tots els invents, experiments i els texturitzadors que estem fent aquest curs… ben aviat els científics més famosos serem nosaltres, tots els que formem part d’aquest projecte!!
Com bé sabeu, tenim texturitzadors en marxa a les escoles, unes màquines que ens permeten transformar l’aliment que hi introduïm en un joc, un conte, un taller, una gimcana.
Aquests aparells, com qualsevol altra, necessita energia per funcionar. Però… us heu plantejat mai com generem energia? Com seria aquest món sense energia? Consumim més energia de la que fa falta?
Bé, doncs per començar a conèixer què és l’energia i poder parlar-ne, el millor és experimentar. I això és el que proposem fer als menjadors i que a més també podeu fer a casa.
Un cop fet l’experiment podem obrir un debat sobre quina energia consumeix cadascú, què fa i què pot fer cada infant per estalviar energia, …
Massa és energia
Experimentant als menjadors
Introducció
Amb una llimona es pot encendre una bombeta. A la majoria d’infants els pot semblar difícil de creure, per això, elaborar aquest experiment pot ser una bona manera per comprendre la relació entre la massa i l’energia: teoria d’Albert Einstein (E = mc2. Així mateix, els pot servir per entendre que cal estalviar aquesta energia — Temps: 40 minuts.
Pautes didàctiques
Una llimona conté aigua i àcids. Certs tipus de materials, especialment el coure i el zinc, reaccionen amb aquests materials i són capaços de crear un circuit elèctric amb energia suficient per encendre un LED.
Material
- 1 llimona àcida de mida mitjana
- 1 LED de color, si pot ser
- 1 clau gros de coure, d’uns 7 centímetres
- 1 clau gros de zinc de 7 centímetres
- 50 centímetres de cable
Desenvolupament
- L’activitat es farà en grups de 3 a 4 infants
- Es repartirà el material necessari a cada grup
- Seguidament, es repartirà un full a cada grup amb el procediment que caldrà seguir
- Un cop els grups hagin aconseguit encendre el LED es pot generar un debat perquè plantegin les seves hipòtesis sobre què és el que ha passat.
- Un cop s’hagin expressat, cal aclarir didàcticament l’experiment: la llimona conté àcids que reaccionen electroquímicament amb el coure i el zinc, que fan d’elèctrodes i condueixen un petit corrent elèctric.
Procediment
- Clavem els claus de coure i de zinc uns 4 centímetres en la llimona, a una distància de 3 centímetres entre clau i clau
- Tallem dues tires de 10 o 15 centímetres de cable
- Pelem 1 o 2 centímetres de cable per cada extrem
- Agafem un extrem d’un cable i l’enrotllem en un dels dos claus; llavors agafem l’altre cable i l’enrotllem al voltant de l’altre clau
- Seguidament, col·loquem els extrems oposats dels cables a cada una de les connexions del LED
Conclusió
El corrent elèctric creat és feble, per tant, es pot donar el cas que la llum del LED sigui tènue o que s’apagui al cap de poc. Això ens serveix per explicar les dificultats que hi ha a l’hora de generar energia elèctrica —quantes llimones necessitaríem per engegar el televisor de casa?— i la necessitat d’estalviar.
Aquesta activitat la podeu trobar al dossier “Einstein a Catalunya” – Material Didàctic per a l’alumnat d’Educació Primària, de la Universitat de Barcelona.
En aquest document podeu trobar molta informació d’aquest científic i activitats per fer amb nens i nenes. Animeu-vos a fer de científics a casa!