El passat dissabte 26 de març, vam participar en el Congrés de Jocs en la Història de Vic. Una aproximació al joc, al conflicte i al menjador escolar. Us compartim un article que es va fer amb motiu d’aquesta jornada.
Entenem l’espai de lleure dels menjadors escolars, com un espai on els infants han de poder escollir/triar com volen organitzar el seu lleure. Per tant, com a referents educatius, hem de dotar-los de recursos.
Als menjadors de 7 i TRIA, treballem perquè els infants puguin autogestionar el seu temps d’oci de la mà de projectes com el Menjador que jo somio, que ens apropen a poder oferir als més petits recursos i eines per dinamitzar el seu temps de lleure, de forma lúdica i divertida, establint vincles relacionals positius i generant espais de benestar. Art natural, espais de converses, descobertes i experimentacions, jocs i jocs de taula, diferents recursos a l’abast dels infants perquè puguin gaudir del menjador escolar.
Igual que a casa, en família, amb els amics… després de dinar, hi ha moments que ens agrada fer petar la xerrada i d’altres on ens ve de gust fer una sobretaula, jugant a qualsevol joc de taula.
Dissenyem amb els infants i els educadors/es un espai de joc, les ludoteques, un concepte que pretén apropar als infants a la dimensió del joc de taula. Treballem, majoritàriament, a partir de jocs cooperatius, posant-los davant de reptes per tal de construir i assolir plegats el mateix objectiu. Traspassant els límits del mateix joc i afavorint les relacions de grup, els vincles i les preses de decisions.
I és en aquest moment de joc, on s’afavoreixen les relacions entre iguals, el respecte, el diàleg com a forma d’entesa i consens, de millora de relacions grupals i de la comunicació com a divertiment. Un moment, el del joc de taula, on la imaginació i el gaudi faciliten la gestió de les respostes impulsives i sovint agressives i ens permet ampliar mirades i horitzons, amb els rols que s’amaguen en els mateixos jocs, fomentar un oci pausat, envers la immediatesa de la societat actual.
Per tant, podríem dir que el joc de taula es converteix en aquella eina, que ens ajuda a acompanyar als infants i joves en la gestió emocional i els ajuda a resoldre els conflictes. Avui dia, tenim a l’abast una infinitat de jocs de taula, que ens permeten aprofundir en el món de les emocions, i com aquestes les mostrem al món. Conèixer la realitat des de diferents dimensions, no només la meva, ens ajuda a entendre a l’altre i, per tant, afavoreix a la convivència positiva en els espais de lleure
.