El ball com a metodologia per a la inclusió i la participació, com a pràctica generadora de benestar.
Enmig d’una pandèmia que sacseja la nostra vida i la manera com ens relacionem, és un gran repte repensar les activitats, el temps de migdia i el lleure, tot adaptant-lo a les mesures sanitàries actuals. Per tot això, volem compartir una experiència amb molt de ritme i moviment, que va aflorar a l’Escola Ginesta (Matadepera) i va aterrar durant el curs passat a l’Escola El Carmel (Barcelona), en un altre curs marcat per una excepcionalitat en el funcionament a cause del Covid-19.
Tot va començar amb una petició molt especial. Ens van demanar que proposéssim una activitat engrescadora per als infants, on poguessin participar tots els grups d’edat i amb una logística viable en temps de pandèmia (mesures de seguretat i higiene, distanciament social, grups de convivència, etc.).
… I si fem una activitat d’expressió corporal?!
Ens plantegem l’expressió corporal per combatre la manca d’interaccions durant el confinament, per combatre l’empobriment de relacions.
Proposem ballar en grup, per així dinamitzar els espais. Escollim el ball com a metodologia per a la inclusió i la participació, com a pràctica generadora de benestar. A més, és perfecte per estimular la intel·ligència del moviment, la intel·ligència cineticocorporal. Podríem dir que, des de ben petits i petites, ens movem de forma natural per poder expressar els nostres sentiments. A posteriori, quan aquest moviment es torna conscient i estructurat, neix el ball o la dansa, que ens aporta molts beneficis tant en l’àmbit físic, com en l’emocional i el social.
Així doncs, vam contactar amb el Jesús, un company de 7 i TRIA que, a més, es dedica a la dansa professionalment. De fet, el 2012 va ser campió d’Europa de ball! Li vam proposar fer aquesta activitat, tot fent un gir al lleure educatiu, a una altra manera de veure la dansa. Volem plantejar l’espai de ball des del temps de migdia d’un menjador escolar.
En el lleure no cal que ballem amb perfecció, ja que no competim a cap concurs… Simplement, hem de gaudir plegats i plegades de la música i de l’alegria de sentir-la dins el cor.
En Jesús ens va explicar una experiència de ball que havia tingut a l’espai de migdia de l’Escola Ginesta de Matadepera, on els infants i ell gaudien d’aquesta estona de dansa cada divendres. Era un moment molt esperat pels infants. Aquesta experiència serviria de punt de partida per a l’activitat en grups bombolla i a l’exterior.
Durant el curs 2020-2021 vam dur aquesta activitat d’expressió corporal a El Carmel, conscients dels beneficis de la dansa com a manera de desenvolupar la intel·ligència de l’expressió d’emocions, del cos i el moviment.
Ara que ja han passat uns mesos, podem assegurar que la proposta va ser molt apreciada pels nens i nenes de tots els grups! Va ser una experiència molt enriquidora per tots els infants i l’equip: a més de tractar-se d’una experiència inclusiva, va crear un molt bon ambient.
L’exercici de l’activitat artística, l’expressió d’emocions compartides, va ser generador de benestar. I per descomptat, va ser una forma de relació i cohesió de grup, de relació amb l’entorn i amb la cultura.
Com diu en Jesús:
“La meva experiència del taller amb els infants em va generar benestar. És increïble veure com els nens i les nenes senten, gaudeixen, desconnecten i estan motivats només en sentir la música. El ball i la felicitat van agafats de la mà”.
Pati Hernández
Coordinadora pedagògica de zona