De quantes formes es poden agrupar les imatges següents?
Els criteris d’agrupament són molt diversos: forma, utilitat, color, mida o material en són exemples. Aquest exercici resulta especialment engrescador si deixes que la teva Intel·ligència naturalista identifiqui el màxim de característiques per després comparar i classificar en grups.
Tot i que va ser l’última en ser reconeguda com a intel·ligència, té una funció adaptativa imprescindible. Interpreta la informació de l’entorn relativa a la natura com la temperatura, la llum natural i el cicle de diferents formes de vida.
Com que detecta característiques i les reconeix, activa la curiositat i també les ganes d’experimentar el funcionament de les coses. Resulta primordial per detectar relacions entre diferents elements com el clima i les formes de vida o els materials i les seves possibilitats d’ús.
Mares, pares, famílies i educadors, podeu potenciar aquesta intel·ligència:
- Recollint fulles, petxines, branquillons o pedretes per veure similituds i diferències. Plantejant preguntes com: què és? De quin tipus? A què s’assembla? I en formes de vida: Com neix? On viu? Què menja?
- Proposant investigacions com: Seguir el desenvolupament d’una llavor, el creixement d’una planta o observar a què es dediquen els ocells o els insectes.
- Aplicant el “pensament en arbre”, vol dir: Esbrinar quina és la funció del conjunt, i també identificar cada part i observar-ne la funció. Per exemple una planta, el cos humà o un ecosistema.
- Plantejant hipòtesis sobre les causes i els efectes de canvis en l’entorn: Què passaria si hi hagués neu tot l’any?… si mai no fos de nit?… si desapareixen els insectes?… si les flors no fan olor?… si no mengem?
- Utilitzant els sentits del gust, tacte i olfacte per identificar característiques.
- Visitant museus interactius on poder experimentar amb les mans i els sentits.
Silvia Diéguez
Psicòloga
www.talentslatents.es