Dies enrere ens ho deia en Joan Turu en una il·lustració seva “Papa, jo t’ajudo”… i és que amb aquesta frase se’ns obre un ventall tant gran de possibilitats… La realitat és que si no els deixem “ajudar”, i ara que en tenen tantes ganes de fer-ho i d’aprendre-ho i de participar-hi, de grans no pretenguem que ens ajudin.
Als menjadors de 7 i TRIA ja fa molts anys que seguim projectes pedagògics, i molts d’ells estan lligats a l’entorn de l’alimentació.
Vam començar amb l’Escudella de cultures en què fèiem degustacions i aprenentatges amb els àpats d’arreu, propers i llunyans. Després va venir la Piràmide dels sentits; ens va permetre treballar sensacions primàries amb les quals vam aprendre a exercitar-los i desenvolupar-los. Després va venir el Si jo fos…, un espai on vam treballar les emocions, i la gastronomia també va tenir un espai important.
I finalment va néixer el curs passat el Servim-nos com a casa, una altra vegada ens trobem amb un espai on el vincle de l’àpat té un paper destacat amb el que representa per cada nen dinar acompanyat, com si fos a casa, en un espai on se’l fa personal per què el té proper, és seu. Un lloc participatiu on el nen diu “jo t’ajudo”. Un repte que neix en els nostres espais per ajudar a parar i desparar la taula, servir-nos els plats, recollir-los i tenir ordre i saber esperar el torn. Quan un infant t’ofereix aquesta ajuda, és incondicional.
Amb totes aquests iniciatives hem fet que els nostres petits siguin experts i grans coneixedors de l’alimentació saludable, de la freqüència de consum dels aliments, de la nostra dieta mediterrània, dels àpats equilibrats i variats, etc., etc.; cal buscar temps per anar amb ells al mercat, a observar les fruites i les hortalisses, a conèixer els orígens dels aliments i en quina època de l’any els podem trobar i el perquè, ja que en tenen un de perquè. Cal buscar temps per trepitjar l’hort (hi ha moltes escoles que en tenen i ells en són experts), temps per a compartir tècniques culinàries. Trencar ous i batre’ls, enfarinar, pelar verdures, arrebossar el tall, bullir, fregir, emplatar.
Potser, i per tancar el cercle alimentari, hem de fer partícips la mainada de tot el procés, des que obtenim la matèria primera fins que aquesta és apta per al consum… Potser hem d’aprendre a deixar que ens ajudin a ajudar.
Montse Llop
Departament d’àpats transportats