Imagina Kílian Jornet fent jornada completa dins d’una cabina de peatge o Mònica Terribas de callada bibliotecària. Es veu clarament que la cosa no pot anar bé, oi?
Al nostre voltant hi ha adults i adolescents desorientats, amb sensació de frustració i fracàs, sovint dedicats a activitats que no van d’acord amb els seus talents. És com obligar una àliga a nedar o fer que un peix visqui dalt d’un arbre. En Kílian i la Mònica són exemples coneguts de desenvolupament de la Intel·ligència Corporal, en el primer cas, i de la Lingüístic-Verbal, en el segon. Podem dir que són persones realitzades professionalment d’acord amb les seves habilitats naturals.
El psicòleg Howard Gardner de la Universitat de Harvard va proposar, als anys 80, dividir l’antic concepte unitari d’intel·ligència en vuit formes de ser intel·ligent. A les dues ja esmentades, hi afegim les intel·ligències Lògic-Matemàtica, Visual-Espacial, Musical, Naturalista, Interpersonal i Intrapersonal. Les tècniques neurològiques corroboren la teoria de Gardner. Al cervell hi ha zones especialitzades que es poden desenvolupar, coincidint amb els vuit tipus d’intel·ligències proposades.
Tots venim al món amb potencial per ser intel·ligents, només cal donar oportunitats a cada tipus d’intel·ligència i conèixer quines desenvolupem més ràpidament i ens faciliten l’aprenentatge. La comunitat educativa a escala mundial ja reconeix la teoria com a eina efectiva. També al nostre país, es comencen a implementar algunes innovacions amb força èxit.
Si ets mare, pare, familiar o educador d’infants, tens la responsabilitat de conduir-los a ser adults que visquin la seva millor versió. Això és a les teves mans, ara. I no s’hi val a badar, creixen molt de pressa. El resultat és la realització personal i l’adaptació en societat.
M’agrada. I això com ho faig? És una pregunta freqüent als nostres tallers i xerrades. Et cal tenir present quines etapes conformen el seu desenvolupament natural, les característiques personals i també conèixer les seves habilitats naturals, estimulant diferents intel· ligències a cada joc, activitat o rutina.
Amb els més petits podem fer activitats com comptar els cops que surt el nom del protagonista en un conte o inventar una cançó que ens fa de guia a l’hora de dutxar-nos correctament. De més grans, els podem animar per planificar un dinar o sortida familiar.
En tot cas, divertiu-vos plegats i feu-ho sovint. I finalment, si és un peix, no facis que visqui a l’arbre. Si és una àliga, no l’obliguis a nedar.
Per a “Educar en Intel·ligències Múltiples”, ens trobaràs a www.talentslatents.es
Silvia Diéguez
Psicologa-Talents Latents