La humanitat i els jocs comparteixen història des de fa molt i molt de temps. De fet, podríem dir que el joc és una activitat innata en l’ésser humà, que apareix per ajudar els infants a observar, conèixer, experimentar i comprendre el món que els envolta.
L’historiador Johan Huizinga defensava que la manera de caracteritzar la nostra espècie com a Homo sapiens (l’home que sap) i Homo faber (l’home que fabrica), és insuficient. Segons ell, cal afegir Homo ludens, l’home que juga, ja que expressa una funció molt essencial en l’origen i desenvolupament de la nostra cultura (Huizinga, 1972).
Ara bé, de jocs n’hi ha de molts tipus: esportius, de cartes, de daus, videojocs… Però si ens referim als escacs, al parxís, al dòmino, l’oca, el Catan…, Sabeu de què estem parlant? Exacte! De jocs de taula! En aquest moment, segurament us venen al cap aquells jocs de taula de la vostra infància; també aquells als quals mai heu deixat de jugar i potser algun de nou que fa poc que heu descobert!
Els jocs, i en especial els de taula, són una eina educativa molt potent. Jugant podem fomentar la diversió, la imaginació, la relació social, el coneixement, la competició i la cooperació, la negociació, el treball en equip, la creativitat, la tolerància a frustració… entre d’altres! És a dir, que a part de ser una activitat molt entretinguda, afavoreixen el desenvolupament psicològic i emocional dels infants. A més, si parlem de jocs de taula que necessitin operacions numèriques, observació, seriació, predicció, estratègia i lògica, tenim a les
nostres mans una proposta magnífica per desenvolupar la intel·ligència logicomatemàtica.
Per tot això, volem compartir amb vosaltres el joc “Sushi go”, inspirat en la gastronomia japonesa que tant ens agrada. Una deliciosa proposta, dinàmica i fàcil d’aprendre!
Com s’hi juga?
Els jugadors i jugadores hem d’aconseguir, a través dels plats que conformen un menú de sushi, fer la màxima puntuació possible. La partida consta de tres rondes, i al final de cada ronda es comptabilitzaran els plats (i punts) de cadascú. Cada persona rep un nombre de cartes, en funció de les persones que juguen.
A continuació s’ha d’escollir una carta, entre totes les que tenim a la mà, perquè formi part del nostre menú. La resta de cartes es passen de cap per avall, al company/a de la dreta. S’ha de fer tots/es a la vegada i a una certa velocitat. El fet d’anar
passant les cartes, fa que el joc agafi força dinamisme.
I, quines cartes podem trobar? Doncs com no podia ser d’una altra manera hi ha cartes de niguiris, gyozas, sashimi, tempura… Cada plat té un valor diferent, i algunes cartes per separat no puntuen, sinó que n’hem d’aconseguir dues o tres del mateix tipus. A més, hi ha cartes especials, com la del wasabi, que sola no fa res, però si a sobre hi posem un niguiri, multiplica el valor d’aquest últim per tres!
Bé, sigui com sigui, aquest joc us farà passar una molt bona estona, farà treballar de valent la velocitat i el càlcul i, ben segur, us obrirà la gana!
Núria Coca
Departament de
Projectes de 7 I TRIA