Ja sabeu quin és el gust umami? Ja heu descobert aliments amb gust umami al menjador de l’escola o a casa?
Avui us proposem una activitat al voltant d’aquest gust: la Gimcana saborosa Xampinyons.
L’activitat està pensada per realitzar amb un grup de nens al menjador escolar, però també podeu jugar a casa a alguna de les proves que us expliquem.
Objectius:
- Potenciar el treball en equip i la creativitat
- Conèixer diferents aliments amb gust umami
Edats:
De 6 a 12 anys.
Per a infants més petits podem adaptar alguna de les proves
Material:
20 cartolines DIN A3 – 2 retoladors – 15 fulls de paper DIN A4 – 3 bolígrafs – 8 talls de paper d’embalar d’un metre i mig de llarg cada un – Precinte – 5 bosses de plàstic
Durada:
60 minuts
Desenvolupament de la gimcana:
Abans de començar l’activitat haureu de dividir els infants en grups (preferiblement 5 grups).
Tingueu en compte les diferents capacitats dels infants a l’hora de fer aquests grups.
Un cop fets, distribuïu-los per prova, de manera que cada un comenci en una prova diferent:
1. Jeroglífic
Material: 20 fulls DIN A3 – 1 retolador
El grup ha d’escollir tres infants que dibuixaran, cada un, un dels següents jeroglífics, per tal que els seus companys l’endevinin. De quins bolets estem parlant?
2. Popurri de plats
Material: 5 fulls de paper – 3 bolígrafs
El grup ha d’anomenar, el més ràpid que pugui, 5 plats on s’utilitzin els xampinyons. Han d’escollir un d’ells per escriure la recepta sencera.
3. El plat gegant
Material: 8 talls de paper d’embalar d’un metre i mig de llarg cada un – 1 retolador – Precinte
El grup escull un plat on s’utilitzin els xampinyons com a ingredient principal, després fa una filera i uns metres més enllà, el monitor enganxarà un tall de paper d’embalar. Al primer infant de la filera se li dóna el retolador i, quan el monitor digui: “A CUINAR!”, aquest infant surt corrent i comença a dibuixar el plat que han escollit entre tots.
Quan hagin passat 5 segons, el monitor/a crida:“SEGÜENT CUINER!”, llavors l’infant, que està dibuixant torna a la filera, li dóna el retolador al que ha ocupat el seu lloc i es posa al final. El joc continua fins que el plat està acabat. El dibuix ha d’ocupar el màxim de paper possible.
4. Endevina què menja
A través de mímica, els infants han de fer veure que estan menjant diferents plats/aliments amb gust umami. Com a mínim s’han de descriure tants plats/aliments com membres del grup. Tingueu pensats alguns plats/aliments (pollastre, espàrrecs…).
5. Aliments i més aliments
Material: 5 bosses de plàstic – 10 fulls de paper DIN A4
Teníem tots els aliments ben ordenats per gustos, però el cuiner anava amb preses, ha xocat contra la prestatgeria i han caigut tots. Els infants els hauran d’ordenar abans de
continuar. A cada una de les bosses escriviu els diferents gustos (àcid, umami, dolç, amarg i salat).
En un full de paper escriviu el nom de 10 aliments (2 de cada gust), retalleu-los i distribuïu-los per tot l’espai de joc, de manera que els infants els hagin de trobar i posar a la bossa corresponent. Els aliments són els següents:
- Àcid: Mongeta seca, taronja
- Umami: salmó, rovellons
- Dolç:llet, meló
- Amarg: endivia, cacau
- Salat: ou, olives
Per cert, has descobert quin són els bolets que amaguen els jeroglífics?