Fa onze anys, 7 i TRIA va iniciar el projecte d’hort als menjadors escolars, conscients de la gran varietat de possibilitats que ofereix la natura com entorn d’aprenentatge a l’aire lliure. Un projecte fonamentat en els beneficis que aporta el contacte directe amb la natura, en el desenvolupament físic, cognitiu, emocional i social de la infància i dels equips educatius.
Adonar-nos que disposàvem d’un espai per plantar un hort o un jardí va ser l’inici de tot plegat. Teníem tot un recurs pedagògic inigualable a les nostres mans per ensenyar a gaudir de la natura. Un recurs genial per canviar el ritme de les coses, treballar amb paciència abans de recollir els fruits del nostre esforç. És el lloc ideal per seure, mirar, observar, apreciar els petits canvis, descobrir tot allò que no es veu a primera vista. A més a més, es converteix en l’únic lloc de contacte directe i manipulació de la natura per a alguns
infants.
L’hort és una activitat a l’abast de totes les edats i adaptable a distribucions horàries variables, llargues o curtes, i a diferents espais més grans o més petits. El projecte ofereix un manual pràctic amb informació, consells i recursos, com fer compostatge, reciclar l’aigua del menjador, construir un espantaocells, un pluviòmetre, aprendre els sistemes de reg, plantes remeieres…
El projecte ens obre un gran ventall d’oportunitats educatives: tenir cura del medi ambient, relacionar-nos amb altres
infants d’altres aules i cursos, assumir responsabilitats, analitzar i adonar-nos de com creixen les plantes, com cuidar-les perquè ens donin fruits… I, per arrodonir el cicle, amb les verdures i hortalisses que hem cultivat amb tanta cura, l’equip de cuina prepara unes amanides o plats espectaculars, que assaborim al menjador!
D’aquesta manera aconseguíem fer realitat la nostra màxima: fer de la vivència aprenentatge i així, d’una manera espontània, fer créixer els infants d’una manera natural.
Preparem l’hort a consciència, escollint l’espai més adequat per a plantar, fent una bona preparació del sòl i una bona planificació de què plantarem, quins dies i què farà cada curs i cada grup. Aquesta planificació ens ajuda a preveure l’activitat, tenir preparat el material que necessitarem per convertir un espai àrid i marró en un espai verd, ple d’hortalisses, flors, plantes i arbres. Podem dividir l’espai en hort i jardí, en un espai lliure per seure a fer xerrades, cantar cançons, per seure i observar… També podem trobar-hi un espai de compostatge, l’espai d’arbres i l’espai de viver… I a partir d’aquí tots i totes anem per feina: un grup prepara la terra, l’adoba, els altres caven, sembren, reguen, uns altres treuen herbes…
I així, l’hort esdevé un nou mitjà socialitzador diferent del propi del menjador escolar. Un espai que fomenta el treball d’equip i
la consecució d’objectius comuns, l’amor per la natura i l’ecologia, i permet viure l’activitat d’hort i la jardineria per aprendre
a estimar-la.
I en definitiva, viure la natura, naturalment.
Pilar Cano
Departament de Projectes de 7 i TRIA