Tot allò relacionat amb l'empresa 7 i TRIA

TIC i lleure educatiu

Mar Cots parlant de TIC i lleure eucatiu
La Mar, en Jan i en Lluc fent geocaching

Un dels pilars fonamentals de l’educació en el lleure educatiu és que el protagonista és l’infant. I un dels pilars bàsics d’Internet d’avui en dia és que l’usuari és el protagonista. Per això estic convençuda que el lleure i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) poden ser un binomi perfecte. Perquè les TIC formen part ja del nostre dia a dia, de grans i petits.

I les TIC, més enllà de ser usades com una simple eina més, poden ajudar-nos a crear noves propostes educatives, a reformular propostes que ja fèiem, a ampliar i millorar la nostra comunicació i també, a fer partícips i protagonistes infants i joves.

 

Podem dir que, en el sector del lleure, les TIC ens poden ajudar en àmbits diferents:

  • Gestió de l’entitat o l’empresa
  • Com a professionals
  • Comunicació amb les famílies i l’entorn dels infants i joves
  • En els projectes que realitzem

En la gestió, per exemple, a través d’un web, podem inscriure els nostres fills/es a activitats d’educació en el lleure, fer els pagaments del menjador…

I com a professionals de l’educació, Internet ens obre les portes, principalment, a seguir creixent, seguir formant-nos i seguir compartint coneixement. A través d’Internet podem realitzar formacions a distància, podem cercar recursos i idees, podem relacionar-nos amb altres educadors i educadores, compartir les nostres pròpies experiències i recursos.

I també ens facilita el cotreball entre professionals, poder crear projectes comuns (encara que no sempre coincidim en espai i temps).
Però pel què fa a la comunicació, aquí sí que Internet ens ha obert molt les portes. Recordo quan, sent cap d’un agrupament escolta, ens organitzàvem en llistes per fer cadena de telèfon. D’aquesta manera, el cap trucava només a uns quants infants. Cadascun d’aquells havia de passar la informació al següent de la seva llista, i així anar fent fins que (en teoria) tothom havia rebut la informació.

Però ara tenim multitud d’eines que ens ho poden fer més fàcil: els grups de WhatsApp, un blog, el correu electrònic, etc. Explicar el que els infants viuen en un menjador escolar, en un casal i fer-ne partícips les famílies (eps! partícips, no controladors!) ara és molt fàcil. I si deixem, per exemple, que cada dia un grup de nens expliquin el que han fet en un blog del casal?

I, més enllà d’això, ens facilita estar en contacte i estar informats de tot allò que passa al nostre entorn: associacions del barri o del poble…

I ara la part que més m’agrada! Integrem les TIC en el dia a dia, en els nostres projectes. I no se m’acut millor manera de fer-ho que proposant alguns exemples:

    1. Fem un projecte en comú. Què us sembla si unim a dos grups de joves (del casal, del menjador, de l’esplai), de dos espais totalment diferents i els posem a fer un projecte comú? Durant tot el curs podem anar treballant a través d’eines col·laboratives que ens ofereix Internet (Dropbox, Google Drive, Wikis, etc.). Això si, si és possible, no oblidem mai que segurament ens agradarà conèixer en  persona aquest altre grup. Així que podem concloure el projecte trobant-nos tots junts.

 

    1. A la cerca del tresor!!! I el geocahing? Sabeu què és? No és res més que anar a cercar tresors amagats. Tresors que algú altre ha amagat. Així podem fer que les excursions tinguin una mica més d’emoció si pel camí, ens hem de parar a buscar! Només necessitareu una tauleta tàctil o un smartphone amb l’aplicació de geocaching instal·lada.

 

  1. I si preparem una gimcana per a les famílies? Us imagineu enviar-los per WhatsApp una sèrie de proves que han de realitzar si volen venir a recollir-nos l’últim dia de colònies?

Sabeu, però, què és el que més m’agrada de moltes d’aquestes propostes? Que també les podem fer amb família o amb grups d’amics. Proveu-ho!!! A la pròxima excursió o viatge que feu, deixeu una càmera  als nens i després compareu les fotos amb les que feu vosaltres. O creeu un blog en família per explicar les vostres excursions o les vostres receptes preferides. Quan aneu de visita a algun lloc, investigueu si hi ha codis QR que us ajudin a seguir la ruta com si es tractés d’una gimcana.

Us hi animeu?

Mar Cots, mare d’en Jan i en Lluc. Coaching digital i community manager de 7 i TRIA

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *