Una de les eines més màgiques que ens regala el llenguatge és, sense cap dubte, la paraula. El mot, com si es tractés d’un elixir secret, ens atorga superpoders per construir-nos, conèixer els altres, anomenar el món i donar sentit i referents a allò que ens envolta, tot unint sons i lletres.

Les paraules, no només les pronunciem quan parlem, sinó que les pensem, les escoltem, les llegim, les interpretem, les escrivim, les inventem, les expressem amb les mans i amb el cos, les cantem, les ballem, les dibuixem i les compartim. 

Ha estat especialment durant aquest temps marcat per la COVID-19, quan ens hem adonat de la importància de les paraules, ja que han estat elles les que ens han apropat a les persones que estimem quan no les podíem veure ni abraçar. Les paraules ens han ajudat a expressar emocions i sentiments que sovint es troben amagats en els calaixos més profunds del nostre interior, ens han permès mantenir el contacte amb la família, companys i companyes de l’escola i els amics i amigues de manera virtual.

Però no necessitem cap altra pandèmia per adonar-nos del poder de les paraules i del fil invisible que ens hi uneix, de la seva dimensió comunicativa i de la capacitat de transformació que tenen en nosaltres i en el nostre entorn.

Des de 7 i TRIA volem que el menjador sigui un espai de lleure transformador, on l’aprenentatge i les emocions que envolten l’essència del llenguatge ens obrin les portes a generar un espai comú de convivència, que estimuli el sentiment de vincle i pertinença al grup.

cors_revista

Un menjador convivencial, acollidor i afectuós, on el clima relacional tingui caràcter positiu i l’empoderament esdevingui realitat. Un espai on es generen moltes emocions i que hem d’aprendre a gestionar-les de forma positiva.

El treball de valors com la tolerància, el respecte, la solidaritat i la igualtat, entre altres, ens faciliten crear un espai positiu. Establint un marc relacional que afavoreixi l’empatia i la capacitat que tenim com a essers humans de posar-nos en el lloc de l’altre.

Volem generar un espai positiu de convivència que permeti els infants desenvolupar totes les habilitats personals per a poder gestionar els conflictes i organitzar la convivència, en definitiva, capacitar-los per a ser més autònoms socialment i emocionalment.

Com a educadors i educadores, hem de facilitar eines als infants perquè cerquin solucions pròpies, analitzin totes les possibles solucions, reflexionin sobre la causa i les respostes, prenguin consciència del conflicte i creïn i acordin normes conjuntament. Per tot això oferim als infants espais de trobada a través de les comissions d’infants. Unes trobades periòdiques on el diàleg, el debat i les posades en comú ens ajuden a entendre els companys i companyes, generen un clima de confiança i de cohesió de grup, faciliten la detecció de possibles conflictes i ajuden a identificar el meu rol dins el grup.

Un espai on siguin les paraules les que activin la nostra capacitat d’escoltar, de compartir, de respectar, d’explorar la nostra pròpia identitat, de conèixer qui som, d’on partim, d’entendre i conèixer els altres, de forjar un pensament crític, de comunicar-nos, de perseguir somnis i fites, d’estimar i de transformar la nostra societat i el món en què vivim en un indret més plural, inclusiu, divers, just i lliure.

 

Núria Coca i Ester Roig

Departament de Projectes de 7 i TRIA